Araç Dış Parçaları – Karmaşık Çoklu Malzemelerin Temizlenmesi ve Aktivasyonu
Araç dış parçaları günümüzde metal tailored blank malzemeden sıcak pres kalıplama pestillerine (SMC) ve cam elyaf takviyeli plastiklerden (CETP) hibrit plastiklere varıncaya kadar karmaşık malzeme kombinasyonlarından üretilmektedir. Başlangıç malzemelerinin çok farklı yüzey nitelikleri vardır.
Sağlam kompozit yapılar vegüvenli yapışmış yüksek kaliteli yüzeyler elde edilmesi için plazma işlem anahtar teknolojidir. Ekonomik ve ekolojik bakımlardan bu yöntem yön belirleyicidir.
Bu sayfadaki konular:
Başarılı uygulamalar Tailored blank malzeme yapıştırma Kir tutmayan nano kaplamalara yapıştırma
Boya onarımları Polimer Boya sökme Boyahane aletleri
Plastik araç kapı kollarına adhezyon Otomobil lastiklerini takviye etme
Otomobil dış parçalarında Openair® plazmanın başarılı uygulamaları
- PP/EPDM bileşiklerinden yapılan tamponların boyanmasından önce yüzey aktivasyonu
- SMC çamurluklarda boyama öncesi Openair-Plasma® yüzey ön işlem
- Cam takma öncesinde seramik kaplamalarda plazma hassas temizleme
- Cam açılır tavanların su sızdırmaz şekilde yapıştırılması için alüminyum çerçevelerde plazma hassas temizleme
- Polimer boya sökme kaplamaları
Tailored Blank malzeme yapıştırma – güvenli tutunma, yapısal güçlendirme, daha az parça ağırlığı
Tailored blank malzemeler, çeşitli kalınlıklara ve mukavemetlere sahip farklı malzeme dereceleri katmanlarından meydana gelen metal panolardır. Araç dış parçalarının üretilmesi için bunlar yarı mamul ürün şeklinde tedarik edilir. Bu metal tabakalar daha sonra büyük yüklere maruz kalacak olan noktalarda ek malzeme katmanları uygulanarak güçlendirilirler. Yapıştırıcı kullanılarak ayrıca yapısal güçlendirme sağlanır.
Bu süreç aşamasında Openair-Plasma® ön işlem, malzeme katmanlarının güvenli adhezyonunu sağlar. Bu kombinasyonun avantajları parça ağırlığının az olması ve çarpışma güvenliğinin daha yüksek olmasıdır.
Kir tutmayan nano kaplamalara yapıştırma
Lotus etkisine ve ultra hidrofobik son katlara sahip modern nano boyalarla kir tutmayan yüzeyler yaratılabiliyor. Ancak bu etkiden dolayı son derece düşük yüzey gerilimi ortaya çıkıyor.
Farklı yapıştırıcı üreticileri bu tür boyalar üzerine yapışma özelliğiyle reklam yapıyorlar. Ancak bu yapıştırıcılar çok dar bir süreç aralığında (sıcaklık ve nem) ve tanımlı bir uygulama süresinde kullanılabilir.
Hidrofob ve apolar kaplamalara Openair-Plasma® ile ön işlem uygulanması, yüzeylerin etkili ve seçici bir şekilde aktive edilmesini ve böylece uzun ömürlü adhezyon sağlar. Bu basit yöntem sayesinde VOC içermeyen yapıştırıcıların güvenle ve daha uzun işlem süreleriyle kullanılması mümkün olmaktadır, örn.kapı fitillerinin, süs çıtalarının ve model isimliklerinin yapıştırılması.
Openair® plazmayla boya onarımı – Clearcoat üzerinde güvenli tutunma
Otomobil karoserilerinin boyaları birçok katmandan oluşur: KTL, astar, Basecoat ve Clearcoat. Boya hataları ve enklüzyonlar zahmetli rötuş işlemleri (maskeleme, zımparalama, yeniden boyama) gerektirirler.
İlk Clearcoat (son kat) üzerine yeniden tutunma düşük yüzey geriliminden dolayı ancak ön işlem yapıldıktan sonra mümkün olur.
Seçici plazma işlem karoserinin zahmetli bir şekilde elden geçirilmesi yerine uygulanabilecek düşük maliyetli ve etkili bir alternatiftir. Plasmatreat Openair-Plasma® yöntemi, hem yalnızca belirli noktalarda onarım için hem de araç karoserinin tamamı boyanmadan önce ön işlem olarak kullanılabilir. Openair-Plasma® ile düşük basınç odalarına gerek kalmaz.
Temizlenmesi gereken yüzeylere ayırma kaplaması uygulanarak taşan boyanın çok daha iyi temizlenmesi sağlanabilir. Bu işlem için polar metal yüzeyine (genellikle galvanize çelik) ince bir boyaya dirençli polimer katmanı uygulanır. Bu kaplama, boyaların ve organik kaplamaların adhezyonunu büyük oranda azaltır. Bu boya sökme kaplamaları, Aurora® düşük basınçlı plazma yöntemi ile etkili bir şekilde uygulanarak çok dayanıklı ve mükemmel bir boya sökme performansı elde edilebilir.
Plasmatreat, PermaCLEAN Plus® olarak adlandırılan bu boya sökme kaplaması türünü geliştirmek için hizmet şeklinde Fraunhofer Institute IFAM ile iş birliği yapmıştır.
Boyahane aletleri: Taşan boyaya karşı boya sökme kaplamaları
Endüstriyel boyahanelerde daima temizlenmesi ve dikkatli bir şekilde giderilmesi gereken belirli miktarda bir boya taşması olur. Taşan boya filtrelerde, zeminlerde, konveyörde ve parça raflarında birikir. Birkaç boyama çevriminin ardından bu boya kalıntıları koparak yeni boyanmış parçaları kirletebilir. Bu nedenle düzenli aralıklarda yapılan temizliklerle biriken boya taşmalarının çevredeki yüzeylerden ve filtreleme sisteminden temizlenmesi gerekir. Normalde bu temizlik, yüksek basınçlı su püskürtülerek ve zahmetli elle ovalama işlemleriyle gerçekleştirilir.
Plastik araç kapı kollarına en iyi boya adhezyonu
Araç kapı kolları, hangi yöntemin gereken işlem hacmine ve kullanılan boya teknolojisine en uygun olduğuna bağlı olarak ya atmosferik plazma (Openair-Plasma®) ya da Aurora düşük basınçlı plazma yöntemi kullanılarak ön işleme tabi tutulabilir.
Atmosferik plazma ön işlem, özellikle de Openair-Plasma® nozüllerinin doğrudan boyama hattı üzerine yerleştirilebildiği düz çizgi boyama işlemleri için çok uygundur.
Boyama işleminin robotlar tarafından ve dikey milli konveyör tipi makinelerde gerçekleştirilmesi halinde kapı kolları genellikle parça taşıyıcıları kullanılarak boyama kabininden geçirilir. Aurora düşük basınçlı ön işlem yöntemi, bu tür işlemler için çok uygundur. Kapı kollarının parça yüzeyi, parça dolu tepsilerde Aurora ön işlem odasında homojen ve güvenilir bir şekilde aktive edilebilir.
Araç kapı kollarına yönelik yüksek gereklilikler
Otomobillerin dış kapı kolları birçok mekanik ve çevresel zorlanmaya uğrar. Bunlar sürekli neme, UV ışığa ve çok değişken sıcaklıklara maruz kalır. Aynı zamanda fiziksel zorlanmaya, ter ve kir etkisine de dayanmaları gerekir.
Ağırlığı azaltmak, maliyeti düşürmek ve güvenliği artırmak amacıyla araç kapı kolları genellikle PBT, elyaf takviyeli PA veya ABS gibi plastiklerden yapılır. En iyi görünümü ve dokunuşu elde etmek bu plastik parçaların için boyanması gerekir.
Poliamidler kullanarak otomobil lastiklerinin takviye edilmesi (ör. Kevlar® mesh)
Bir otomobil lastiği, dişlerden ve lastik iskeletinden meydana gelir. Otomobil lastiklerinin üretiminde yağlar, çelik, sülfür bileşikleri, Kevlar®, polyester ve 80 taneye kadar farklı derecelerde kauçuk, aramid, çinko, reçine ve silika gibi 200'den fazla farklı malzeme kullanılır.
Lastiğin hız sınıfını ve yol tutuşunu artırmak için lastik dişleri Kevlar® (aramid) ile takviye edilir. Diş malzemesi ve Kevlar® örgünün güvenli bir şekilde yapışmasını ve böylece lastiğin yüksek g kuvvetlerine dayanabilmesini sağlamak çok önemlidir. Seri üretimde aramid örgü aşındırıcı sülfürik asit ile ön işlemden geçirilerek bu adhezyon artırılır.