Araç İç Mekan Parçaları – Geniş Alanlarda Homojen Yüzey Aktivasyonu için Plazma

Sanayi robotlarında plazma nozüllerinin kullanılması üç boyutlu büyük otomobil iç parçalarına boyanmadan, kaplanmadan veya kalıp içi dekorasyondan önce son derece hassas, hızlı ve çevre dostu ön işlem yapılabilmesini sağlar. Örneğin gösterge panolarının, kapı iç kaplamalarının veya yan kaplamaların ön işlemi için geniş yüzeyde çalışan çok sayıda döner plazma nozülleri kullanılır; bunlar büyük yüzeylerde bile kısa sürede mutlak homojen yüzey aktivasyonu sağlarlar.

 

Bu sayfadaki konular:

Alevle tavlama ön işlemine alternatif  Araç iç mekan parçalarına deri kaplama  Özel yüzey ıslahları 

Kalıptan çıkarma  Düşük basınçlı kaplama 

Alevle tavlamaya alternatif – kaliteli gösterge panolarında maskelemeye gerek olmaksızın Openair® plazma ön işlem

Pano, üç malzeme katmanından oluşur: cam elyaf takviyeli plastikten bir taşıyıcı parça, a poliüretan köpük katman ve slush döküm bir çeper (PVC veya TPU). Taşıyıcı parçalar cam elyaf takviyeli polipropilenden plastik enjeksiyon yöntemiyle üretilirler. Yüzeyinin adhezyon işlemlerini kabul etmesini sağlamak için bu apolar plastiğin ön işleme tabi tutulması gerekir. Geleneksel alevle tavlama tekniğinde köpük uygulanmayacak tüm bölgelerin ısıya dayanıklı malzemelerle maskelenmesi gerekir.

Openair-Plasma® teknolojisi bu iş adımının tamamını (maskeleme) ortadan kaldırır, çünkü plazma nozülü seçici ve kesinlikle hassas bir şekilde çalışır. Alevin aksine milimetrik hassasiyetle parça geometrisini izleyebilir. İşlem görmemiş yüzeyler üzerine daha sonr a arkasına PUR köpük uygulanmış Slush çeper kolayca yapıştırılabilir.

Plastik taşıyıcı parçanın yüzeyi, parçanın tamamına yaklaşık 40 saniyede ön işlem uygulayan RD 1004 tipi döner nozüllerle donatılmış endüstriyel robotlar tarafından taranır.

Openair-Plasma®ile yüzey aktivasyonunun avantajları:

  • Büyük yüzeylerde bile yüksek, homojen aktivasyon kalitesi
  • Apolar geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanılmasına olanak sağlar
  • Güvenilir işlem teknolojisi
  • Kimyasal sarf malzemesi yok
  • Parçalarda ısıl yamulma veya bozulma olmaz

Bu alanda ilginç başarı hikayeleri

Loading...

Düşük fire oranları ve yüksek süreç esnekliğiyle özel yüzey ıslahları

Araç iç mekanlarına takılacak plastik parçaların tüm yüzeyleri hem dokunuşlarını hem de akustik performanslarını daha iyi hale getirmek için kaplanır. Özellikle de premium ve lüks araç segmentlerinde olmak üzere araçların iç mekanlarında genellikle boyanmış bir çok farklı bileşen bulunur. Tüketiciler, bu parçaların aracın ömrü boyunca güzel görünmesini ve aynı zamanda yüksek performans sunmasını beklerler. PC ve ABS malzemeden enjeksiyon döküm bileşenlerin bu beklentileri karşılaması zor olabilir. İyi bir kozmetik görünüş sağlamak için düşük maliyetli bu plastikler kaplanır, ancak yapışan parçacıklar yüzeyi kirletebilir.

Buna ek olarak eriyik teslimat noktalarında yolluk izlerinin etrafını boyamak genellikle malzemenin içindeki zorlanmaların neden olduğu kusurları ortaya çıkarabilir. Çoğunlukla sonuç olarak el değmemiş bir piyano siyahı kaplama gibi parlak bir yüzey ve istenmeyen bir "portakal kabuğu" etkisi ortaya çıkar.

Plazma işlem bu durumların her ikisini de etkili bir şekilde azaltabilir:

  • Adhezyona neden olan organik radikaller giderilerek parçacıkların adhezyonu azaltılır. Böylece bileşen boyama sürecine girdiğinde kesinlikle temiz olur. Bu yüzey şartlandırma adımı sayesinde fire oranlarında sağlanan düşüş genellikle %20'ye ulaşır.
  • Özellikle de parçanın yüzeyindeki mekanik zorlanmalar, plazma işlem sırasında verilen ısı ile azalır.

Plasmatreat, hem atmosferik Openair-Plasma® kullanımı hem de düşük basınçlı Aurora işleminin montajı konusunda büyük deneyime sahiptir.

VOC içermeyen kaplama sistemleriyle araç iç mekan parçalarının üretilmesi için plazma ön işlem

Ayrıca otomobil endüstrisi, araçların iç mekanındaki çözücü bazlı malzemelerin VOC emisyonlarını büyük ölçüde azaltmak gibi bir zorlukla karşı karşıyadır. Bunun sonucunda poliüretan (PU) bazlı kaplamalar ya da UV kaplamalar tercih edilmektedir. Ancak VOC içermeyen bu kaplama sistemleri, substratın yüksek bir yüzey gerilimine sahip olmasını gerektirir ve bu da yalnızca etkili ve homojen bir ön işlemle mümkün olur.

 

Plazma işlem, bu yüzeyleri aktive etmenin kolay ve etkili bir yoludur. Robotlardan ve dönen Openair-Plasma® nozüllerden oluşan bir ünite doğrudan üretim hattına entegre edilir. Plazma ile ön işlem için gereken süre, örneğin direksiyon simidi trimi kaplanmadan önce parça başına 10 saniyeden kısadır.

Büyük boyutlu gösterge panellerini ve karmaşık geometrilere sahip parçaları kalıptan çıkarma

Karbon elyaf takviyeli (KETP), cam elyaf takviyeli (CTP) veya epoksi ve PVC slush döküm çeperlere sahip plastiklerden karmaşık geometrili büyük parçaların üreticileri için kalıptan çıkarma işlemini kolaylaştırmak önemli bir zorluktur. Bu parçaların enjeksiyon dökümünün ardından kalıptan çıkarılmalarını sağlamak amacıyla genellikle ayırma maddeleri uygulanır. Silikon bazlı kalıp ayırma maddeleri, kalıp yüzeylerine uygulanan en yaygın malzemelerdir.

Düşük basınçlı yöntem kullanılarak yapılan kaplama, sonraki işlemlerin en iyi şekilde gerçekleşmesini sağlar

Bu gelişmeyi sağlayan temel unsur, bu düşük basınçlı teknikle  oluşturulan plazmanın parça geometrisi ne olursa olsun en dar boşluklara dahi nüfuz edebilmesidir. Ayırma kaplaması çok çeşitli kalıp yüzeylerine uyumludur ve binlerce kalıplama çevrimine dayanacak şekilde tasarlanmıştır. Bu da herhangi bir ilave ön işlem adımına gerek kalmadan parçalara baskı yapılmasına olanak sağlar.

Düşük basınçlı plazma kalıp ayırma yöntemi, uçak üretiminde şimdiden başarıyla kullanılmaktadır ve araç üretimi için büyük bir potansiyel sunar.

Bir sonraki PlasmaTalks Web Seminerimiz ve Etkinlikler

Loading...

Yaklaşan Fuarlar ve Etkinlikler

Fuarlarımızda ve etkinliklerimizde plazmayı yakından tanıyın!

Loading...