Araç İç Mekan Parçaları – Geniş Alanlarda Homojen Yüzey Aktivasyonu için Plazma
Sanayi robotlarında plazma nozüllerinin kullanılması üç boyutlu büyük otomobil iç parçalarına boyanmadan, kaplanmadan veya kalıp içi dekorasyondan önce son derece hassas, hızlı ve çevre dostu ön işlem yapılabilmesini sağlar. Örneğin gösterge panolarının, kapı iç kaplamalarının veya yan kaplamaların ön işlemi için geniş yüzeyde çalışan çok sayıda döner plazma nozülleri kullanılır; bunlar büyük yüzeylerde bile kısa sürede mutlak homojen yüzey aktivasyonu sağlarlar.
Bu sayfadaki konular:
Alevle tavlama ön işlemine alternatif Araç iç mekan parçalarına deri kaplama Özel yüzey ıslahları
Alevle tavlamaya alternatif – kaliteli gösterge panolarında maskelemeye gerek olmaksızın Openair® plazma ön işlem
Pano, üç malzeme katmanından oluşur: cam elyaf takviyeli plastikten bir taşıyıcı parça, a poliüretan köpük katman ve slush döküm bir çeper (PVC veya TPU). Taşıyıcı parçalar cam elyaf takviyeli polipropilenden plastik enjeksiyon yöntemiyle üretilirler. Yüzeyinin adhezyon işlemlerini kabul etmesini sağlamak için bu apolar plastiğin ön işleme tabi tutulması gerekir. Geleneksel alevle tavlama tekniğinde köpük uygulanmayacak tüm bölgelerin ısıya dayanıklı malzemelerle maskelenmesi gerekir.
Openair-Plasma® teknolojisi bu iş adımının tamamını (maskeleme) ortadan kaldırır, çünkü plazma nozülü seçici ve kesinlikle hassas bir şekilde çalışır. Alevin aksine milimetrik hassasiyetle parça geometrisini izleyebilir. İşlem görmemiş yüzeyler üzerine daha sonr a arkasına PUR köpük uygulanmış Slush çeper kolayca yapıştırılabilir.
Plastik taşıyıcı parçanın yüzeyi, parçanın tamamına yaklaşık 40 saniyede ön işlem uygulayan RD 1004 tipi döner nozüllerle donatılmış endüstriyel robotlar tarafından taranır.
Openair-Plasma®ile yüzey aktivasyonunun avantajları:
- Büyük yüzeylerde bile yüksek, homojen aktivasyon kalitesi
- Apolar geri dönüştürülmüş malzemelerin kullanılmasına olanak sağlar
- Güvenilir işlem teknolojisi
- Kimyasal sarf malzemesi yok
- Parçalarda ısıl yamulma veya bozulma olmaz
Otomobil iç parçalarında deri uygulanmasında güvenli yapıştırma – kıvrımlarda noktasal hassasiyette ön işlem
Kaliteli otomobillerin iç mekanları en seçkin deriler ve suni derilerle kaplanmaktadır. Bu özel malzemelerle, mutlaka yalnızca temiz ve hassas işleme ile elde edilebilecek, en üst düzeyde kalite ve dayanıklılık gerekir. Kaplama ve laminasyonda özellikle parçaların kenar bölgelerinde, derinin kıvrım yerlerinde – örn. direksiyon simitlerindeki deri laminasyonda – zorluk yaşanır. Bu bölgelerde malzemenin derhal yapışması gerekir ki geri deformasyon olmasın.
Openair-Plasma® ile hedefe yönelik ön işlem, taban malzemesinin yüzey gerilimini önemli ölçüde artırır ve güvenli yapışmaya veya başka bir deyişle uygulanan poliüretan yapıştırıcının derhal ve güvenilir bir şekilde adhezyonuna olanak sağlar.
Düşük fire oranları ve yüksek süreç esnekliğiyle özel yüzey ıslahları
Araç iç mekanlarına takılacak plastik parçaların tüm yüzeyleri hem dokunuşlarını hem de akustik performanslarını daha iyi hale getirmek için kaplanır. Özellikle de premium ve lüks araç segmentlerinde olmak üzere araçların iç mekanlarında genellikle boyanmış bir çok farklı bileşen bulunur. Tüketiciler, bu parçaların aracın ömrü boyunca güzel görünmesini ve aynı zamanda yüksek performans sunmasını beklerler. PC ve ABS malzemeden enjeksiyon döküm bileşenlerin bu beklentileri karşılaması zor olabilir. İyi bir kozmetik görünüş sağlamak için düşük maliyetli bu plastikler kaplanır, ancak yapışan parçacıklar yüzeyi kirletebilir.
Buna ek olarak eriyik teslimat noktalarında yolluk izlerinin etrafını boyamak genellikle malzemenin içindeki zorlanmaların neden olduğu kusurları ortaya çıkarabilir. Çoğunlukla sonuç olarak el değmemiş bir piyano siyahı kaplama gibi parlak bir yüzey ve istenmeyen bir "portakal kabuğu" etkisi ortaya çıkar.
Plazma işlem bu durumların her ikisini de etkili bir şekilde azaltabilir:
- Adhezyona neden olan organik radikaller giderilerek parçacıkların adhezyonu azaltılır. Böylece bileşen boyama sürecine girdiğinde kesinlikle temiz olur. Bu yüzey şartlandırma adımı sayesinde fire oranlarında sağlanan düşüş genellikle %20'ye ulaşır.
- Özellikle de parçanın yüzeyindeki mekanik zorlanmalar, plazma işlem sırasında verilen ısı ile azalır.
Plasmatreat, hem atmosferik Openair-Plasma® kullanımı hem de düşük basınçlı Aurora işleminin montajı konusunda büyük deneyime sahiptir.
VOC içermeyen kaplama sistemleriyle araç iç mekan parçalarının üretilmesi için plazma ön işlem
Ayrıca otomobil endüstrisi, araçların iç mekanındaki çözücü bazlı malzemelerin VOC emisyonlarını büyük ölçüde azaltmak gibi bir zorlukla karşı karşıyadır. Bunun sonucunda poliüretan (PU) bazlı kaplamalar ya da UV kaplamalar tercih edilmektedir. Ancak VOC içermeyen bu kaplama sistemleri, substratın yüksek bir yüzey gerilimine sahip olmasını gerektirir ve bu da yalnızca etkili ve homojen bir ön işlemle mümkün olur.
Büyük boyutlu gösterge panellerini ve karmaşık geometrilere sahip parçaları kalıptan çıkarma
Karbon elyaf takviyeli (KETP), cam elyaf takviyeli (CTP) veya epoksi ve PVC slush döküm çeperlere sahip plastiklerden karmaşık geometrili büyük parçaların üreticileri için kalıptan çıkarma işlemini kolaylaştırmak önemli bir zorluktur. Bu parçaların enjeksiyon dökümünün ardından kalıptan çıkarılmalarını sağlamak amacıyla genellikle ayırma maddeleri uygulanır. Silikon bazlı kalıp ayırma maddeleri, kalıp yüzeylerine uygulanan en yaygın malzemelerdir.
Ancak kapı trimleri, jant kapakları, çerçeveler ve gösterge panelleri gibi A sınıfı otomotiv iç mekan ve dış parçaların üretiminde yüzeyde herhangi bir kusur olmaması çok önemlidir. Sonraki kaplama süreçlerinin kaliteli olmasını sağlamak için kalıp ayırma maddelerinden silikon taşınmamasını sağlamak çok önemlidir; aksi halde yüzey kirlenerek fireye neden olabilir.
Enjeksiyon döküm süreçlerinde kalıplara uzun ömürlü kaplama için düşük basınçlı plazma.
Plasmatreat Aurora düşük basınçlı plazma yöntemi, kalıpların iç yüzeylerine silikon bazlı yağlama maddelerinin ve kalıp ayırma maddelerinin kullanılmasına gerek bırakmayan dayanıklı ayırma kaplamaları uygulamak için çok uygundur. Plazma ile uygulanan kaplamalarla üretilen parçalar daha kararlı bir davranış sergilerken kirlenmeden kaynaklanan fire oranları daha düşük ve parça kalitesi daha yüksek olur.
Düşük basınçlı yöntem kullanılarak yapılan kaplama, sonraki işlemlerin en iyi şekilde gerçekleşmesini sağlar
Bu gelişmeyi sağlayan temel unsur, bu düşük basınçlı teknikle oluşturulan plazmanın parça geometrisi ne olursa olsun en dar boşluklara dahi nüfuz edebilmesidir. Ayırma kaplaması çok çeşitli kalıp yüzeylerine uyumludur ve binlerce kalıplama çevrimine dayanacak şekilde tasarlanmıştır. Bu da herhangi bir ilave ön işlem adımına gerek kalmadan parçalara baskı yapılmasına olanak sağlar.
Düşük basınçlı plazma kalıp ayırma yöntemi, uçak üretiminde şimdiden başarıyla kullanılmaktadır ve araç üretimi için büyük bir potansiyel sunar.